mandag 16. februar 2009

Tovede lappetøfler




Disse tøflene er enkle å lage, og veldig gode å ha på seg. Jeg brukte Trysil Garn Sportsgarn, et rimelig ullgarn fra Europris som tover bra, og pinne nr. 3 1/2. Obs! Man kan ikke bruke garn som er merket "super wash" til toving.

Legg opp 22 masker, og strikk alle pinnene rette til du har et kvadrat. Hos meg ble det 22 riller.

Strikk seks slike kvadrater i en sammenhengende remse. Plukk så opp 22 masker på det første kvadratet du strikket, og strikk to kvadrater bortover slik at du får en L-form. Hvis du vil strikke med fire farger så strikker du kvadrat 1 + 5 i samme farge, 2 + 4 i samme farge, 3 + 7 i samme farge, og 6 + 8 i samme farge. Strikk en tilsvarende L-form til den andre tøfelen.

Brett tøfelen som du ser på bildene under, og sy sammen med kastesting. Sy først sammen kvadratene 4 + 7, og 5 + 8. Så syr du tåspissen på tøfelen ved å sy sammen 1 + 3, og 1 + 2. Sy sammen 7 + 2, 5 + 4 og til slutt 6 + 3. Jeg sydde også inn hælen så den ikke skulle bli så spiss.


Foto: Stina Ballerina

Tøflene toves i vaskemaskinen på vanlig kortprogram (ikke ullprogram) på 60 grader med en spiseskje grønnsåpe i stedet for vaskepulver, og rikelig med skyllemiddel. Jeg hadde også et putevar i maskinen. Tøflene var fremdeles litt for store for meg etter den første tovingen, så jeg gjentok prosessen på 65 grader. Da ble de perfekte!

Ide og oppskrift fra Emmelines.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Vet dette er et gammelt innlegg, jeg fant det via google. Ville bare spørre om en ting. Når du syr sammen - hvordan gjør du det med tanke på fargevalg o.l?
Jeg er ganske nybegynner når det kommer til strikking.
Jeg ser for meg at det vil vises godt om jeg f.eks syr sammen med hvitt garn og kastesting.
Kunne gjerne tenkt meg en litt grundigere gjennomgang av syinga, men kun hvis du har tid og vil! Gjerne svar på mail.

Tove Karin
(tovekarin_900@hotmail.com)

Tine Kristin sa...

Kjempefine tøfler.
Tenkte å lage ett par selv, og hadde da ett spørsmål bare.
Hvor stor i ca er en firkant ca?
Og er denne oppskriften til dame eller herre?

maritha sa...

hei vi er to amatør veninner som har begynt på disse tøflene, det vi lurer på er hvordan du syr inn hælen ? :)

Duse Pasteller sa...

Fine! Har nettopp laget meg et par sånne tøfler selv:)
Og nå har lesere etterlyst oppskrift... Nesten så jeg er fristet til å linke hit...:::P
Die ble veldig fine!

Klem,Janni

Anonym sa...

har strikket mange av denne tøffelen. og er kjempe fornøyd med dem... men nå skal jeg strikke med 3 farger og sliter litt med å få fargene lik i ruter visst du skjønner :( kan du hjelpe meg med det??
sender med mail adressen min.

hilsen sølvi
solvi1984@hotmail.com

Anita Linda sa...

Tøflene ser kjempeflotte ut! :) Jeg lurer forresten også på litt mer inngående om syingen, men også hvor mye garn jeg bør beregne (ca så klart;) På forhånd takk for svar ;)

Kan gjerne sende svar på mail :)

Anonym sa...

Hva slags str er det på den tøffelen???

Marita sa...

Hei! Dette var en veldig fin oppskrift! Hvilken størrelse er dette til? Jeg har selv str 36-37, tror du da jeg bør strikke 22 riller? Og hvordan syr du inn hælen? Veldig bra blogginnlegg ;)

Marita sa...

Hei! Dette var en veldig fin oppskrift! Hvilken størrelse er dette til? Jeg har selv str 36-37, tror du da jeg bør strikke 22 riller? Og hvordan syr du inn hælen? Veldig bra blogginnlegg ;)

shysme sa...

This Site Dolabuy Fendi check this link right here now this contact form Full Article replica louis vuitton

Anonym sa...

palm angels
bape clothing
hermes bag
yeezy shoes
kd shoes
goyard outlet
bape
off white clothing
palm angels
pg 1