lørdag 13. juni 2009

Franske makroner med vaniljeis og bringebær


Jeg måtte klappe meg selv på skulderen da jeg laget disse makronene fylt med vaniljeis og bringebær, for dette er noe av det bedre jeg har smakt.

100 g finmalte mandler uten skall
180 g melis
80 g eggehvite
1 ss sukker
Konditorfarge
Vaniljeis
Bringebær

Sikt melis i en bolle og bland inn malte mandler - det er viktig at man rører godt slik at alle klumper forsvinner.
Visp eggehvitene noe, tilsett 1 ss sukker og visp fram til marengs.
Ha i konditorfarge - jeg brukte rosa gelefarge fra Panduro som det ikke er så mye smak på, men vanlig konditorfarge fungerer også bra.
Vend mandelblandingen inn i marengsen.
Ha røren i en frysepose og klipp et hull i et av hjørnene.
Sprøyt sirkler på bakepapirkledde stekebrett - ca. 5 cm i diameter.
La makronene hvile på brettene til de har stivnet (ca. en halvtime), slik unngår du at de sprekker under stekingen.
Stekes midt i forvarmet ovn ved 175°C i ca. 10 minutter - avkjøl på platen.
Makronene skal ikke bli brune under stekingen, og de skal være myke inni.
Når makronene er avkjølte fylles de med litt myk vaniljeis og bringebær.
Så er det bare å lene seg tilbake og ta imot skryt!
 

11 kommentarer:

Pinnepenn sa...

De så gode ut! Er det fler igjen eller?...

Tove sa...

Fy så gode og ikke minst vakre de så ut:) Også har du laget makronene selv! Skjønner at det ikke blir lenge til jeg må lage selv, kanskje man kan bytte ut bringebær med blåbær og lage halvparten med rød eller blå, så får man blå og lilla også? Dette må prøves ut:)
Nå har jeg endelig fått lagt deg til i blogglista mi så jeg får filgt mere med på alle de fine innleggene dine:)

Bella sa...

Oj, det så utrolig godt ut. Veldig god ide, garantert å imponere gjestene med de der! ;)
Ha en fin helg!

Ragna sa...

Jeg tar gjerne en sånn en! Takk for tips om gelefarge fra Panduro, det skal jeg prøve neste gang. Liker ikke konditorfarge...

Margrethe sa...

Mmmm... de så veldig gode ut :)

Forførende Farger sa...

For en fristelse!
Hvis de smaker halvparten så godt som utseende tilsier, er de direkte farlige!!!

Groskro sa...

Oj, oj disse så jo kjempegode ut!! :-)

Og skrytet er vel fortjent slik som jeg har oppfattet deg via bloggen! :-)

Hanne sa...

ooooooh la la.
Datteren min har vært innom her og blitt meget interessert og inspirert - kanskje hun disker opp med slike en vakker dag? Håper det!
Pludrehanneklem

ALIN sa...

Hei! For en drøm av en blogg! Og makronene dine så virkelig gode ut.

A.

Hanne sa...

Takk for tipset om rosa gelefarge fra Panduro. Herved bestilt - også i lyseblå. Samt næringsmiddelfarge i brunt og bladgrønt.
Du spør hvor bakeutstyret mitt er kjøpt. Det stammer fra Karisma i Glasshuset i Bodø. Merket heter Wilton.
Ha en fin, fin dag :-)
Pludrehanneklem

AK sa...

jeg blir såå misunnelig, jeg har prøvd to ganger, og det gikk veldig galt! Første gangen kuttet jeg meg i fingeren og måtte sy tre sting, og andre gangen fløt alt sammen til en stor pannekake inni ovnen! Nå skal følge din instruksjon, trekke pusten dypt og prøve igjen!! Klem AK;)