lørdag 16. mai 2009

Grytekluter med kirsebær


Jeg har heklet et par grytekluter med kirsebær . Dette er første gangen jeg har heklet i sirkel med staver, det gikk ganske fort og var veldig enkelt så det blir nok flere slike runde grytekluter. Jeg er ingen erfaren hekler, men har allikevel forsøkt å skrive ned oppskriften - ha meg unnskyldt hvis ikke alle hekleuttrykkenene brukes helt korrekt.
Jeg heklet med hvitt, lyserosa, grønt og mørkerosa Tuva bomullsgarn og heklenål 2,5 mm.

Gryteklut

1. omg: Bruk det hvite garnet og start med å hekle 6 luftmasker, sett sammen til en ring med en kjedemaske. Hekle 3 luftmasker (dette blir den første staven) og 15 staver i ringen = 16 staver totalt. Avslutt omgangen med en kjedemaske.
2. omg: Hekle 2 staver i hver stav fra forrige omgang = 32 staver totalt. Avslutt med en kjedemaske.
3. omg: Hekle 2 staver i en av stavene fra forrige omgang, hekle 1 stav i neste, 2 staver i neste osv. Fortsett slik ut omgangen slik at du øker med 16 staver = 48 staver totalt.
4. omg: Hekle 2 staver i en av stavene fra forrige omgang, hekle 1 stav i neste, 1 stav i neste, 2 staver i neste osv. Fortsett slik ut omgangen slik at du øker med 16 staver = 64 staver totalt.
5-6. omg: Gjenta omgang 4 og øk med 16 staver i hver omgang. Avslutt med en kjedemaske - klipp og fest tråden.
Jeg heklet en lyserosa kant med fastmasker rundt gryteklutene, hempen er 20 luftmasker som festes med en kjedemaske.
Kirsebær
Bruk det mørkerosa garnet og hekle 3 luftmasker som settes sammen til en ring med 1 kjedemaske. Hekle 2 luftmasker (dette blir den første staven) og 9 halvstaver i ringen. Avslutt med en kjedemaske - klipp og fest tråden. Lag tre slike kirsebær til.
Blad og stilk
Bruk det grønne garnet og hekle 5 luftmasker, hekle 1 fastmaske i andre maske fra nåla. Hekle 3 fastmasker til i de neste luftmaskene, avslutt med en kjedemaske. Hekle stilken som består av 10 luftmasker ut fra kjedemasken du avsluttet bladet med. Fest stilken i et av kirsebærene med en kjedemaske - klipp og fest tråden. Lag tre slike blader/stilker til.
Kirsebærene festet jeg på gryteklutene med tekstillim.

10 kommentarer:

Linda sa...

Disse var søte!!

Groskro sa...

Så kjempefine grytekluter!! Tror jeg kommer til å prøve ut oppskriften din en dag! :-)

La luz del norte sa...

De var kjempefine! Jeg vil så gjerne lære å hekle. Prøvde i vinter, men fortsatte ikke... Hm. Noen sier det er enkelt, andre sier det er vanskelig...

Takk for rabarbrasaft-oppskrift-tipset!

God 17.mai!

Sol

Pia sa...

Kjempesøte grytekluter!

God 17.mai!

Ragna sa...

De var superlekre :-) Blir flotte å henge frem! Selv foretrekker jeg silikongrytekluter men de er på ingen måte så lekre...

Sinead sa...

Heie Norge!!!!
Hei fra Bjølsen! Great night! Lets do it again soon! :-)

Siri sa...

Hei! Så fine :-)

Maria ( Idekroken ) sa...

Så nydelige gytekluter ;) Du er jo superflink!
Fant deg inne hos "pludrehanne" ;)
Klem Maria fra Idekroken

Unknown sa...

Get the facts gucci replica handbags Get More Information Fendi Dolabuy Click Here have a peek here

letheate sa...

c9g68t4l18 g6v27k8l77 r9p35a3c08 y7h35k6b85 m1i06q8z23 n2e09s9t79